Welkom, wij helpen u graag verder:

Nieuws

Passend Onderwijs

Passend onderwijs voor iedere leerling: dat is het doel van de aanpassing van zorg voor leerlingen. Op deze pagina een overzicht het laatste nieuws.

Onderwijsraad: Organiseer passend onderwijs niet op particuliere scholen 12.11.2019 12:31

Voor alle leerlingen moet er op reguliere scholen een passende plek te vinden zijn, vindt de Onderwijsraad. In een maandag verschenen advies stelt de raad dat het dan ook niet gewenst is om wettelijk mogelijk te maken dat particulier onderwijs de zorg voor kinderen met een zware ondersteuningsvraag overneemt.

Toezicht op zorgplicht passend onderwijs 12.11.2019 08:10

Per 1 november 2019 is het toezicht op de naleving van de zorgplicht een onderdeel van elk vierjaarlijks onderzoek en onze voorbereiding daarop.

Meer leerlingen naar speciaal (basis)onderwijs? 7.11.2019 08:30

Het is niet duidelijk hoeveel leerlingen op wachtlijsten staan van het speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Dat antwoordt onderwijsminister Arie Slob op Kamervragen van de PvdA.

Derde ronde praktijkgericht onderzoek Gedrag en Passend Onderwijs geopend 30.10.2019 09:43

Het Nationaal Regieorgaan voor Onderwijsonderzoek (NRO) stelt een nieuwe subsidieronde open binnen het onderzoeksprogramma Gedrag en Passend Onderwijs. Financiering kan worden aangevraagd voor kortlopende praktijkgerichte onderzoeksprojecten (18 maanden).

Wachtlijsten in het speciaal onderwijs 25.10.2019 13:08

Het speciaal onderwijs heeft te maken met een grote toestroom aan leerlingen. Veel scholen werken zelfs met wachtlijsten. De PO-Raad en het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO) brengen de komende tijd in kaart hoe groot deze problematiek is in het speciaal onderwijs.

'Overvolle klassen in speciaal onderwijs veroorzaken onveilige situaties' 25.10.2019 05:27

De toestroom van leerlingen in het speciaal onderwijs is zo groot, dat scholen het niet meer aankunnen. De klassen zitten overvol, wat leidt tot onveilige situaties. Dat blijkt uit onderzoek van het NPO Radio 1-programma Reporter Radio en De Telegraaf.

Kinderen vinden hun talenten terug op het kleinschalige Matrix Lyceum Drachten 18.10.2019 13:14

Ben je bovengemiddeld intelligent, maar heb je een gedragsprobleem? Dan val je al snel tussen wal en schip. Het Matrix Lyceum in Drachten mag na een proeftijd van twee jaar in dit gat springen.

[EduAd] Een sociaal veilige groep? Kwink! 10.10.2019 17:35

Nieuwsgierig of Kwink ook voor úw school de ideale methode is voor een sociale en veilige groep? Vraag een gratis proefabonnement aan. Nu gratis tot de herfstvakantie! Wilt u ook een vrijblijvende presentatie op school? Dat kan!

Blog | Professionaliseren: waarom binnen je comfortzone blijven? 8.10.2019 09:11

Waarom binnen je comfortzone blijven, als daarbuiten veel meer te beleven valt? Waarom ik dit artikel schrijf? Omdat ik ontzettend blij ben dat ik de Master Educational Needs heb gevolgd. Het heeft mij veel opgeleverd, zowel in mijn persoonlijke ontwikkeling als in mijn onderwijspraktijk.

Passend Onderwijs: zorg en zegen 30.9.2019 07:21

In 2014 werd Passend Onderwijs ingevoerd. De bedoeling was dat alle kinderen, of ze een beperking hebben of niet, bij elkaar in de klas zouden komen. Dichtbij huis, in de buurt bij hun eigen vriendjes. Nu blijkt dat het aantal kinderen dat toch nog wordt verwezen ....

Nieuw erkende Gezonde School-activiteit: Kwink 20.9.2019 11:00

Onlangs verscheen Kwink in de activiteitendatabase op website van Gezonde School. Deze online methode is namelijk officieel erkend als Gezonde School-activiteit voor het thema Welbevinden. Kwink is een digitale methode voor sociaal-emotioneel leren voor het primair onderwijs. Het hoofddoel is om verstorend gedrag in de klas te voorkomen.

Bijeenkomst verkenning bevoegdhedenstelsel PrO-VSO 14.8.2019 08:00

De bijeenkomst van 10 september is een vervolgsessie. Hierin gaan we met leraren, schoolleiders en lerarenopleiders concreet ontwerpen hoe bevoegdheden in het pro-vso eruit zouden moeten zien. Dit gebeurt op basis van onder meer de huidige bekwaamheidseisen, de behoefte van de doelgroep, de vakinhoudelijke eisen en andere contexten waarmee leraren te maken hebben.